roos-tanzania2018.reismee.nl

Introductiedag

Hoi allemaal!!

Maandag, de introductiedag met Sia.

Van maandag tot en met vrijdag maakt Aunti Mishis, een hele lieve lokale vrouw, voor de vrijwilligers ontbijt & avondeten. Bij het ontbijt heeft iedereen zijn eigen tijd vanwege de verschillende projecten, maar in de avond eten we meestal gezellig met alle vrijwilligers. 's Ochtend ging ik rond een uurtje of half 9 ontbijten met een aantal andere vrijwilligers en om 9 uur stond Sia klaar op om pad te gaan met Michelle (die ook vrijdag aankwam) & ik. We liepen naar de grote straat vlak bij onze Lodge en hier namen we de Dala Dale richting Sanawari. Oftewel Arusha, de hoofdstad van Tanzania. Vanaf hier liepen we naar het centrum en als eerste naar de Airtel (provider hier) winkel. Hier kochten we een simkaart met internet voor de komende maand en ondertussen ging Sia naar the immigration office om voor ons een volunteer permit aan te vragen (200 dollar). Hierna liepen we door naar de Masaai markt, een hele grote kleurrijke markt, met veel souvenirs voor de toeristen. De eerste souverniertjes werden gekocht en vervolgens zijn we verderop met z'n drieën gaan lunchen in een lokaal tentje. Later op de middag zijn we nog twee andere markten gaan bezoeken, de fruit & groenten markt en de fabric market. We sloten de dag af bij een hele grote supermarkt met westerse producten, maar ook westerse prijzen. Zo hadden we in een halve dag de stad Arusha enigszins leren kennen met behulp van de supervisor Sia. Met de Dala Dala terug naar de Lodge gegaan, waarna Michelle & ik nog kort met Sia hebben gepraat over de Lodge en de komende maand in Tanzania. Op maandag en woensdag wordt er voor wie dat wil Swahili (de taal in Tanzania) les gegeven in de bar naast het huis. Dus zo ging ik samen met Tom, Michelle & Magdalena van 5-6 Swahili les volgen. Toch wel leuk & handig om af een toe een woordje te kunnen spreken in hun taal. Over het algemeen wordt er veel engels gesproken hier en dat is ook wat de kinderen leren op hun school, maar Swahili blijft wel de moedertaal. In de avond aten we aardappelpuree, groente, & gehaktballetjes (lekker Hollands) van Aunt Mishis. 's Avonds vroeg onder de klamboe gaan liggen & heerlijk gaan slapen.

Liefss

Henk

Heel leuk Roos, en succes met je Swahili les en je klasje - altijd handig ?